Gıda İsrafını Önlemek İçin 6 Öneri

Vücudumuzun sağlığı, bütçemizin rahatlığı ve gelecek nesillere daha güzel bir
dünya bırakabilmek için gıdalarımızdan doğru bir şekilde yararlanmalı, onları
kontrollü bir şekilde tüketmeliyiz. Aksi takdirde sonu gelmeyen bir israf
zincirine dahil olur hem kişisel dünyamızda hem de başkalarının dünyasında
olumsuz etkiler yaratırız. Peki, gıda israfını nasıl önleyebiliriz? Gıda israfını
önlemek için neler yapmalıyız?
Yazımızın devamında gıda israfını önleyecek kolay ve etkili adımlar nelermiş
öğrenebilirsiniz. Gelin, detaylara birlikte bakalım…

1. Liste Yapın

Düzenli aralıklarla çıkılan alışverişler için düzenli bir liste tutmaya ne dersiniz?
Bunun için daima kolayca ulaşabileceğiniz bir not defteri ve kalem edinin.
Mutfakta eksikler oluştukça almanız gereken her şeyi not defterinize yazın.
Alışveriş zamanında bu not defterinizin ışığında hareket ederek sadece
ihtiyacınız olanları alın. Bu sayede alışveriş zamanınızı kısa tutacak, gereksiz
harcamaları önleyecek, gerekli gıdaları satın alarak israfın önüne
geçebileceksiniz.


2. Miktarlarını Belirleyin

İhtiyacınız olanları almak kadar, ihtiyacınız olanları doğru miktarlarda almak da
son derece önemlidir. Meyveden sebzeye, etten baklagillere ne varsa
tüketebileceğiniz miktarları iyi belirleyin. Bunun için ne kadar zamanda ne
kadar tükettiğinizi ortalama olarak hesap edin ve alışveriş sırasında ortalama
miktarların dışına çıkmayın. Bu sayede gıdaları hem tazesiyle tüketir hem de
lüzumsuz bir harcamaya girmezsiniz.


3. Doğru Taşıyın

Alışveriş sırasında aldığınız hiçbir şeyi tüketemeden çöpe yollamak
istemezsiniz değil mi? Bunun için aldıklarınızı eve taşıma esnasında dikkatli
olmanız gerektiğini unutmayın. Domates, üzüm, incir, çilek gibi yumuşak
yapıda; yumurta gibi kırılacak yapıda olan gıdaları alışveriş sepetine ya da
torbalarınıza uygun bir şekilde yerleştirin. Baklagiller, kalın kabuklu yemişler,
paketli ve kutulu gıdaları üst kısımlara; ezilecek gibi olan gıdaları da üst
kısımlara yerleştirerek zedelenmeleri önleyebilir, çöpe atmaların önüne
geçebilirsiniz.

4. Doğru Saklayın

Gıda israfını önlemek için en önemli adımlardan biri de saklama koşullarıdır.
Eğer ki saklama koşullarınız uygun değilse gıdalar kısa zamanda tazeliğini
kaybederek bozulacak ve maalesef ki çöpün yolunu tutacaklardır. Bunu
önlemek için her bir gıdanın nasıl saklanması gerektiğini iyi öğrenmeniz
gerekir. Genel olarak baklagilleri nemsiz ortamlarda, sebzeleri hem nemsiz hem
de buzdolabında saklamaya dikkat etmekle başlayabilir, gıda israflarını önemli
ölçüde engelleyebilirsiniz.

5. İhtiyaç Kadar Pişirin

Gıda israfını önlemek için daima ihtiyaçlarınız doğrultusunda hareket etmekte
fayda var. Bunun için pişireceğiniz miktarları, ortalama olarak tükettiğiniz
miktarlara göre belirleyin; çünkü gıdaların ömrü pişirildikten sonra çiğ hallerine
göre çok daha kısa olabilmektedir. İhtiyacınız kadar pişirdiğinizde ise kısa
zamanda tüketerek gıda israflarını engelleyebilirsiniz.


6. STT ile TETT Farkını Öğrenin

Paketlerin üzerinde yer alan STT ile TETT bilgileri hepimize tanıdık gelebilir;
ancak hepimiz bu bilgilerin aslında neyi ifade ettiğini tam olarak bilemeyebiliriz.
Gıda israfını önlemek için ise bu bilgileri öğrenmek ve satın alma kararını bu
bilgilere göre belirlemek iyi bir adım olacaktır. İşte, STT ile TETT farkı:
STT: Mikrobiyolojik açıdan kolay bozulabilen, dolayısıyla kısa süre içerisinde
insan sağlığını tehdit edebilen gıdalar için belirlenen son tüketim tarihidir. STT;
et, süt gibi genellikle daha kısa raf ömrüne sahip gıdalarda bulunmaktadır. STT
geçen gıda, kesinlikle tüketilmemelidir.
TETT: Doğru saklama koşulları sağlandığı takdirde gıdanın kendini
koruyabileceği, tavsiye edilen tüketim tarihidir. Bu tarih geçtiğinde de gıda
tüketilebilir; ancak ilk günkü lezzetini kaybetmiş olacağı bilinmelidir.