Teknoloji Detoksu Nasıl Yapılır?

Hayatımıza bir beslenme kavramı olarak giren “detoks” kelimesi, aslında teknolojiden alışveriş bağımlılığına kadar birçok alanda uygulanması gereken bir kavramdır. Birazdan bahsedeceğimiz teknoloji detoksu ile “Teknolojiye tamamıyla veda edin!” demiyoruz; ancak beden ve zihin sağlığınız için birtakım teknolojik toksinlere veda etmeniz gerektiğini vurguluyoruz.

Malumunuz, teknoloji ile tanışma çağı bebekliğe kadar indi. Gün içinde birçok teknolojik alet tarafından teknolojik toksinlere maruz bırakılıyoruz. Bu durum beden ve zihnimizin normalden çok daha fazla yorulmasına neden oluyor. O halde buna “dur” demenin tam zamanı. Peki nasıl? Gelin, öncelikle teknoloji bağımlılığının belirtilerinin sizde olup olmadığına bakalım:

  • Sabah gözünüzü açar açmaz telefonunuza bakma ihtiyacı duyuyor musunuz?
  • Aklınızdan sürekli “Tweet’im kaç kez beğenildi, acaba arkadaşlık isteğimi kabul etti mi?” gibi sorular geçiyor mu?
  • Yapmanız gereken işleri sürekli erteleyip dijital dünyada vakit geçirmeyi tercih ediyor musunuz?
  • Sosyalleşmeyi tercih etmemeye başladınız mı?
  • Şarj göstergenizi sürekli kontrol edip şarjınız azaldığında strese giriyor musunuz?
  • Bir mekâna girdiğinizde ilk olarak “Wifi şifresi nedir, priz ne tarafta?” gibi sorular mı soruyorsunuz?

Eğer bu soruların çoğuna “evet” cevabını verdiyseniz şimdi sıralayacaklarımızı bir uygulamakta fayda var. İşte detaylar:

  • Kararlı Olun

Birçok insan gibi siz de teknolojiden günlük hayatınızda çok fazla yararlanıyorsanız teknoloji detoksunun tıpkı sigara bırakmak, diyet yapmak gibi sağlam bir irade gerektirdiğini bilerek adım atmalısınız. Hayatınızı kolaylaştırıp yaşam standardınıza bu denli olumlu katkıda bulunan bir şeyi hayatınızdan çıkarmaya çalışmak elbette ki zorlu bir deneyim olacaktır. Bunun için işe gerçekten karar verdiğinizden emin olarak başlamalı ve sonrasında otokontrolünüzü profesyonelce korumalısınız.

  • Sınır Belirleyin

Gün içinde en çok hangi teknolojik alete ihtiyaç duyup hangisini çok fazla kullandığınızı belirleyin. En çok akıllı telefonunuzu kullanıyorsanız televizyon, bilgisayar gibi tüm aletleri hayatınızdan çıkarın ve sadece telefonunuzu kullanın. Bu küçük sınırlandırma bile büyük farklar yaratacaktır.

  • Uygulamaları Silin

Sosyal medya uygulamaları, hepimizin telefonunda yer alıyor. Telefon kilidini açtığımızda direkt gözümüzün önüne gelen çeşitli uygulamalar, o an aklımızda olmasa bile birden bir bakma ihtiyacı yaratıyor. “Bi’ bakıp çıkacağım” derken bir bakmışsınız ki kara delik gibi saatlerce uygulamanın içerisinde kaybolmuşsunuz. Eğer sizde de durum böyleyse uygulamalara acilen veda edin ve günü yaşamayı seçin.

  • Çantanızda Taşıyın

Teknoloji bağımlılığınızı telefonu sürekli elinizde taşıyarak ediniyor olabilir misiniz? Bir ihtiyacınız olmadığı halde gelme ihtimali olan aramalar ya da sosyal medya bildirimleri için telefonunuzu sürekli elinizde ve göz önünde bulundurmaya çalışıyorsanız bu alışkanlığınızdan derhal vazgeçin. Yemek sırasında sadece yemeğinizle, buluşma sırasında sadece karşınızdaki insanla, etkinlik sırasında sadece etrafınızdaki güzelliklerle ilgilenmeyi öğrenin.

  • Odanızdan Çıkarın

Akıllı telefonunuzu özellikle geceleri uykuya dalmadan önce kullanıyorsanız buna “dur” demenin zamanı gelmiş demektir; çünkü bu davranışın uyku kalitenizi ciddi oranda düşürdüğünü bilmelisiniz. Yatağınıza yatıp uykuya hazır hale geçtiğinizde telefonunuzu odanızın dışında bırakmayı alışkanlık haline getirin. Böylece hem uyku kalitenizi artırın hem de teknoloji ile samimiyetinizi azaltın.

  • Yanınıza Almayın

Günümüzde birçok insanın tuvalete giderken dahi yanında telefonunu getirdiği malum. Sizde de durum böyleyse teknoloji bağımlılığı epey üst seviyelerde demektir. Bundan kurtulmak için çözüm ise çok basit. Telefonunuzu çok gerekmediği durumlarda evde bırakmayı seçin. Bir yürüyüşe çıktığınızda ya da bir konsere giderken telefonunuzu almak çok da önemli olmayabilir ne dersiniz?