Çoğumuzun Farkında Olmadığı Bir Sorun: Duygusal Yeme Nedir?

Duygusal yeme, birçoğumuzun aslında yaşadığı ama adını koyamadığı bir
problem. Şöyle bir düşünün; stres, endişe, üzüntü gibi kötü duyguların aklınızı
ve vücudunuzu sardığında kocaman bir çikolatalı pasta yemek istediniz mi?
İşte, sizi bu düşünceye sürükleyen şey, tatlı ihtiyacınız değil de olumsuz
duygularınızı bastırma ihtiyacınız olabilir. “Duygusal yeme” olarak adlandırılan
ve mutlaka terapi gibi yöntemlerle tedavi edilmesi önerilen bu durumu gelin,
daha yakından tanıyalım. İşte, detaylar…

1. Duygusal Yeme Nedir?

Duygusal yeme, kişinin olumsuz düşüncelerini ve hislerini aç olmadığı halde
yemek yiyerek bastırmaya çalışması halidir. Sonuçlara bakıldığında mutlu
olabilmenin aksine hem psikolojik hem de fizyolojik olumsuz durumlar
gerçekleşmesine neden olur. Bu durumu oluşturan faktörler genellikle
öğrenilmiş davranışlar, duygusal bağlantılar, geçmişten gelen sorunlar, kişinin
kendine dair değerlendirmeleridir.

2. Duygusal Yeme Mi Sağlıklı Beslenme Mi?

Duygusal yeme ile baş edebilmenin en etkili yolu, elbette farkındalıkla başlar.
Bu noktada açlığınızın fizyolojik mi yoksa duygusal mı olduğuna karar
vermeniz gerekir. Eğer ki aniden beliren bir açlıksa bu, gerçekten ihtiyacınız
olan şey değil demektir. Fizyolojik yani ihtiyacınız olan açlık, yavaşça gelişir.

3. Duygusal Yemenin Nedenleri ve Çözüm Önerileri Nelerdir?

Duygusal yemenin tek bir nedeni olmayabilir ancak gerçekten acıkmanın o
nedenler arasında olmadığını söylemek mümkündür. Duygusal yemenin
nedenleri ve çözüm önerilerinden bazıları şunlardır:

  •  Stres ve Kaygı Düzeyinin Yüksekliği: İnsanlar, stresli ya da kaygılı
    dönemlerinde ihtiyacı olmadığı halde yemek yemeye daha sık yönelmeye
    başlar. Böyle zamanlarda doğrudan yemek yemeye yönelmek yerine
    kendinizi dinlemeyi seçebilirsiniz. Ilık bir duş, güzel bir müzik ve nefes
    egzersizleri ile kaygı ve stres derecenizi azaltabilir, yemek fikrinden
    uzaklaşabilirsiniz.
  •  Yokluk Hissi ve Kısıtlanma: Yemeğe âdeta saldırdığımız bir anda özellikle
    büyüklerimizden “Kıtlıktan mı çıktın?” iğnelemesini duymuşuzdur. Evet,
    duygusal yemeyi tetikleyen durumlardan biri de yokluk hissidir. Böyle
    anlarda kendinizi daha önce katı bir kısıtlamaya bırakıp bırakmadığınızı,
    bir yoklukla karşılaşıp karşılaşmadığınızı sorabilirsiniz. Sonrasında katı
    diyetler yapmak yerine daha esnek ve dengeli beslenmeyle bu durumu
    dizginleyebilirsiniz.
  •  Alternatif Üretmemek: Hepimizin hayatında zorluklar bulunur ancak
    onlarla başa çıkış şeklimiz, hayatımıza yön verir. Eğer ki zorluklarla
    yemek yiyerek başa çıkmayı seçiyorsanız bu durumu “harekete geçerek”
    değiştirin. Yemek yerine, duygularınızı anlatmayı; yemek yerine spor
    yapmayı tercih edin. Böylece hem sorunların hafiflediğini hem de
    duygusal yeme alışkanlığınızdan kurtulduğunuzu göreceksiniz.
  •  Yardım Alın: Durumu iyileştirmeye yönelik ne kadar öneri alıp
    uygulamaya çalışsanız da bir şeylerin değişmediğini fark ediyorsanız
    profesyonel bir yardım almayı daha fazla ertelemeyin. Alanında iyi bir
    uzmanla derhal bu problemden kurtulup fiziksel ve psikolojik yönden
    daha iyi bir hayatı kendinize hediye edin.

 

Sağlıkla tüketebileceğiniz atıştırmalıkları Migros Sanal Market’ten sipariş etmek için hemen tıklayın!