Lektin Nedir? Nelerde Bulunur?

Sağlıklı yaşam konusu her gün biraz daha derinleşiyor, bizlere de besin
içeriklerini daha iyi bir şekilde tanımak düşüyor. Lektin de o besin
içeriklerinden biri. Birçok besinde bulunup farklı etkilere sahip olan lektin
nedir, ne gibi etkileri vardır gibi birçok sorunun cevabını yazımızın devamından
öğrenebilirsiniz. İşte, detaylar…

1. Lektin Nedir?

Lektin, hücre zarlarına bağlanabilen bir protein türüdür. Birçok besinde yoğun
olarak bulunur ve zararlı olabilecek potansiyele sahiptir. Lektin hakkında çok
net araştırma sonuçları olmasa da bağışıklık fonksiyonu, hücre büyümesi,
hücre ölümü ve vücut yağ regülasyonunda rol oynadığı düşünülmektedir.


2. Lektinin Etkileri Nelerdir?

Lektin, bakteriyel gıda zehirlenmelerinin en belirgin nedenleri arasında yer alma
gibi çoğu zaman vücut sağlığında olumsuz etkiler yaratsa da bazı hastalıkların
insidansını azaltan bir güce de sahiptir. Vücuttaki hücre bağlılığı, enflamatuar
modülasyon gibi bazı temel fonksiyonlar için lektinlerin kullanılması
gerekebilir. Az bir miktarıysa sindirim sisteminde yaşayan iyi bakterilere
yardımcı olur, birçok kanser tedavisinde iyileşme sağlar.


3. Lektin Nerelerde Bulunur?

Lektin; çiğ baklagillerde, tahıllarda, bitkilerin filizlenip yaprak haline gelen
tohumlarında, süt ürünlerinde ve bazı sebzelerde bulunur. Lektin miktarının
yoğun olduğu bazı besinler şu şekildedir:
– Nohut, mercimek, soya gibi baklagiller
– Un gibi buğday ve buğday ürünleri
– Domates, patates, patlıcan gibi sebzeler
– Yer fıstığı, kaju gibi kuru yemişler
– Süt ürünleri
– Mevsimi dışındaki meyveler
– Mısır

4. Lektin Tüketimini Azaltmak İsteyenler Hangi Besinleri Tüketebilir?

Lektine özel bir alerjisi olan insanların daha dikkatli besin seçimleri yapması
gerekebilir. Daha az lektin bulunan ya da hiç bulunmayan bazı besinler
şunlardır:
– Organik et ürünleri
– Ispanak, marul gibi yeşil yapraklı sebzeler
– Brokoli, Brüksel lahanası
– Sarımsak, soğan
– Maydanoz
– Mantar
– Avokadao
– Zeytin ve sızma zeytinyağı


5. Lektinin Olumsuz Etkileri Nasıl Önlenebilir?

Lektin, “sağlıklı” olarak tanımlanıp sıkça tükettiğimiz birçok besinde yer aldığı
için olumsuz etkileri ister istemez endişeye neden olabilir. Bu besinlerden
tamamen vazgeçmek mümkün olamasa da lektin içeriğini ciddi oranda
azaltmanız mümkündür. Lektin içeriğinden kurtulmanın bazı yolları şu
şekildedir:
– Baklagiller, buğday gibi bitki yapraklarındaki tohumları çimlendirme
yöntemiyle elde etmek
– Domates, patlıcan gibi besinleri mayalandırıp turşu haline getirmek
– Nohut, fasulye, mercimek gibi baklagilleri pişirmeden bir gece önce suya
koyup bekletmek
– Buharda pişirmek yerine haşlamak
– Düdüklü tencere kullanarak pişirmek gibi birçok yöntem, lektinin suda
çözünmesini sağlayarak olumsuz etkilerini en aza indirir. Siz de bu
yöntemlerden yararlanarak sağlığınız için zararlı lektin etkilerinden
korunabilirsiniz.