DASH Diyeti Nedir, Nasıl Yapılır?

Bütüncül bir sağlığın beslenmeyle doğrudan ilişkili olduğu keşfedildikçe her
yeni gün bir başka diyet şekliyle tanışır olduk. DASH diyeti de onlardan biri.
Kilo verdirmekten ziyade sağlık kazandırmayı amaçlayan bu diyeti gelin, 6
soruda yakından inceleyelim…

1. DASH Diyeti Nedir?

DASH diyeti İngilizce olarak “Dietary Approaches to Stop Hypertension”
ifadesinden gelir. Türkçe karşılık olarak “Hipertansiyonu önlemek için diyet
yaklaşımları” şeklinde özetlemek mümkündür. Hipertansiyonun kontrol altına
alınması, kalp hastalıklarının kontrol altına alınmasını amaçlar.

2. DASH Diyeti Nasıl Ortaya Çıkmıştır?

DASH diyeti; bitki temelli beslenmenin tansiyon problemlerini azalttığının
keşfiyle oluşmuştur. Bu nedenle tavuk, hindi, balık gibi yağsız protein
kaynaklarını içerse de meyve, sebze, kepekli tahıl gibi seçenekleri daha çok
vurgular. Aynı zamanda kırmızı et, tuz, ilave şeker, aşırı yağdan kaçınma
gerekliliğini savunur. Bu sayede kan basıncının düşmesini ve tansiyonun
normal seyretmesine önemli bir katkıda bulunur.

3. DASH Diyeti Kilo Verdirir mi?

DASH diyetinin kilo vermeye odaklı bir diyet programı olduğunu söylemek
yanlış sayılır. Daha çok baştan hiper tansiyon olmak üzere kemik erimesi,
kanser, kalp, felç, diyabet gibi rahatsızlıklara yakalanma riskini düşürmeyi
amaçlar. Ancak sağlıklı bir beslenme programına yönlendirdiği için fazla
kilolardan kurtulmayı da kolaylaştırdığını söylemek mümkündür.

4. DASH Diyetinde Nasıl Bir Planlama Vardır?

DASH diyeti; diğer tüm diyetler gibi dengeli bir planlamaya sahiptir. Bu planda
sebze ve meyve tüketimi 8-10 porsiyon; kırmızı et, balık, kümes hayvanlarının
tüketimi 2 porsiyon; katı ve sıvı yağların tüketimi 2-3 porsiyon; tam tahılların
tüketimi 6-8 porsiyon; süt ürünlerinin tüketimi 2-3 porsiyon olarak belirlenir.
Aynı zamanda günlük tuz alım miktarının 2300 mg-1500 mg arasında olması
önerilirken kalsiyum, potasyum ve magnezyum alımının artırılması vurgulanır.

5. DASH Diyetinin Olumlu Etkileri Nelerdir?

DASH diyeti, bir beslenme uzmanının kontrolünde uygulandığında birçok
faydalı etkiye sahiptir. İşte, o faydalardan bazıları

  •  Tuz ihtiyacının kontrollü olarak karşılanması, kanser riskini düşürür.
  •  Rafine tahıllar yerine tüketilen tam tahıllar sayesinde kalın bağırsak
    sağlığı korunur.
  •  Kırmızı et tüketiminin sınırlandırılmasıyla mide, mesane, akciğer,
    pankreas kanseri riski düşürülür.
  •  Vitamin, mineral ve lif yönünden zengin sebze ve meyveler sayesinde
    mesane kanseri riski düşürülür.

6. DASH Diyetinin Kolay Uygulanması İçin Ne Yapılabilir?

DASH diyeti temel olarak tuz tüketimini azaltmayı amaçladığı için bu durum,
birçok insan için epey zorlayıcı olabilir. Peki, nasıl kolaylaşabilir? Yemeklere
tuz yerine baharatlar ekleyerek lezzetlendirmek, sofrada tuzluğa yer vermemek
DASH diyetinin uygulanmasını kolaylaştıracak en etkili önlemler arasındadır.

 

Sağlıklı yaşam için birbirinden yararlı ürünü Migros Sanal Market üzerinden sipariş edebilirsiniz. Sipariş vermek için hemen tıklayın.