Erteleme Alışkınlığından Kurtulmanın 8 Etkili Yolu

Türkçe’de tam bir karşılığı bulunmayan, ertelemek ya da ağırdan almak olarak bilinen “procrastination” birçok kişinin hayatını olumsuz etkileyen bir süreçtir. Bu duruma kendinizi kaptırdığınızda hem sosyal hem de iş hayatınızı mahvedebilir, başarı potansiyelinizden önemli ölçüde uzaklaşabilirsiniz. Erteleme alışkanlığı çoğu zaman tembellik olarak görülse de aslında beynin fizyolojisi ve çalışma şekli ile yakından ilişkilidir. Eğer ki beyne göre erteleme probleminin nedenleri saptanabilirse çözüm süreci de denli kolaylaşacaktır.

Eğer siz de yapmanız gereken her işi mümkün olduğunca erteliyor ve teslim zamanına yakınlaştığınızda sancılar çekiyorsanız şimdi sıralayacağımız önerileri dikkatle okuyun deriz. İşte erteleme alışkanlığından kurtulmak için 8 etkili öneri:

1) Önceliklerinizi Belirleyin

İşlerinizi sürekli erteleyip başlayamamanızın nedeni, uymanız gereken bir programın olmaması olabilir. İşe başlamadan önce yapmanız gerekenleri aciliyet ve önemine göre sıraladığınız, mola vakitlerinin bile belli olduğu bir iş programı hazırlayın. Bu plana bağlı kalarak, kontrolü elinize alacak, işlerinizi yetiştirememe korkusu yaşamayacak, gerilmeden işlerinizi hızlıca halledebileceksiniz.

ofis

2) Görsel Bir Hatırlatıcı Edinin

Gün içinde yapmanız gereken işleri sıralama yaparak not alın ve notluk, mantar pano gibi daima görebileceğiniz bir noktaya yerleştirin. Tamamladığınız işlerin üzerini çizin, böylece hem motive olacak hem unutma riskini yok edecek hem de belirsizliği yok ederek erteleme alışkanlığından giderek kurtulacaksınız.

ofiste-saglikli-beslenme

3) Küçük İşlerden Başlayın

Erteleme işine istemediğiniz bir işten kaçmak ya da işten korktuğunuz için mümkün olduğunca uzaklaşmak için başvurursunuz. Bu nedenle yapmanız gerekenlerin en zorundan başlarsanız bu sizi daha da korkutacak ve erteleme, kaçma ihtimalinizi daha da artıracaktır. Böyle bir hataya düşüp tüm günün performansını kötü etkilemek yerine daha basit ve yapmaktan daha çok keyif aldığınız işi öne alarak çalışmaya ısınabilir ve erteleme alışkanlığınızı azaltabilirsiniz.

ofis

4) Güne Erken Başlayın

Büyüklerimiz boşuna demez “erken kalkan yol alır” diye. Erkenden uyanın, güzel bir kahvaltı yapın, bir süre kendinize zaman ayırın ve işlerinize öyle başlayın. Böylece kendinizi daha iyi hissedecek ve kendinize zaman ayırdığınız hâlde günün devamında hâlâ bolca zaman olduğu için işi ertelemeye çaba harcamayacaksınız.

kaliteli uyku

5) Başaracağınıza İnanın

Yapmanız gereken iş için kendinizi yeterli hissetmediğiniz ya da ne yaparsanız yapın mükemmeliyetçi duygunuza göre bir sonuç alamayacağınızı düşündüğünüz için erteleme yoluna başvuruyor olabilirsiniz. Bunun için mükemmeliyetçilik duygunuzdan arının ve o işi başarı ile tamamlayacağınıza inanıp kendinize güvenin. Böylece her işin altından erteleme vebasına bulaşmadan kolaylıkla kalkın.

hedef

6) Kendinizi Ödüllendirin

Erteleme alışkanlığınızdan kurtulmak için kendinize zaman yönetimini iyi ayarladığınız bir program belirleyin ve buna uyun. Belirlediğiniz zamanda işlerinizi bitirmek için sonunda kendinize “Bu işi şu saatte bitirebilirsem akşam yemeğini arkadaşlarımla uzun zamandır gitmek istediğim restoranda yiyebilirim.” gibi küçük hediyeler belirleyin. Böylece işi ertelemeden bir an önce bitirmeye çabalayacaksınız.

hedef koymak

7) Bölümlendirin

Tamamlamanız gereken iş çok büyükse erteleme alışkanlığına neden oluyor olabilir. Bu durumdan kurtulmak için işi daha küçük ve gerçekleştirilebilir hedefler şeklinde bölmeye çalışın. Küçük hedefleri tamamladıkça kendinize güveniniz gelecek, çalışma motiveniz yükselecek, erteleme alışkanlığından yavaşça kurtulacaksınız.

hedefler

8) Dikkat Dağıtıcılardan Kurtulun

Günlük yaşantımızda teknolojik aletlerden tutun da bulunduğumuz ortamın dekoruna kadar dikkat dağıtan birçok etken mevcuttur. Erteleme alışkanlığından kurtulmak ise öncelikle bu dikkat dağıtıcılardan kurtulmaktan geçer ve bunun için bize önemli görevler düşer. Eğer ki iş yapmanız gereken zamanda aklınızdan sürekli sosyal medya bildirimlerine bakmak geçiyorsa belki de hesap kullanımınızı sınırlandırmanız gerekiyor ya da masanızın üzerindeki eşyalar hayallere dalmanıza neden oluyorsa onlardan kurtulmanız gerekiyor olabilir.