Isındığında Besin Değerini Kaybeden 7 Yiyecek

Dünyada ve ülkemizde takipçilerinin her geçen gün arttığı bir akım olan Raw Foodism yani çiğ besin tüketme akımı, yiyeceklerin pişirilmemiş hallerinin çok daha sağlıklı ve faydalı olduğunu savunur. Bu akıma uyar ve beslenme şeklinizi buna göre belirler misiniz bilemeyiz; ancak bazı besinlerin pişirildiğinde tüm faydasından yoksun kaldığı da gerçekler arasında.
Yazımızın devamında pişirildiğinde besin değerini kaybeden yiyecekleri ve almamız gereken bazı önlemleri bulabilirsiniz. İşte detaylar…

 

1- Ispanak

Demir açısından en zengin sebzelerden biri olan ıspanak, sağlıklı bir vücut için oldukça önemlidir ve yeterli miktarda tüketilmesi gerekir. Ancak bolca ıspanak tüketiyorum derken ondan aslında faydalanmıyor olabileceğinizi biliyor muydunuz? Şöyle ki; eğer ıspanağı haşlama gibi yöntemlerle pişirip tüketmeyi seviyorsanız maalesef ki tüm besin değerlerinin ölmesine neden oluyorsunuz demektir. Yaklaşık 10 dakika haşlanan bir ıspanak, besin değerinin yaklaşık dörtte üçünü kaybeder. Bu doğrultuda ıspanaktan yararlanabilmek için çiğ bir salata hazırlamayı ya da sıkıp suyunu içmeyi tercih etmek çok daha doğru bir yöntem olmaktadır.

2-  Zeytinyağı

Yemeklerin ve salataların vazgeçilmezi olan zeytinyağı, sağlık için birçok faydalı yağ asidini içermektedir. Ancak düşük dumanlama noktasına sahip olduğundan ısı ile buluştuğunda bu faydalı değerlerini kaybedebilmektedir. Bu nedenle zeytinyağını pişirme sırasında değil de pişen yemeğin üzerine sonradan soğuk bir şekilde eklemek daha faydalı olacaktır.

3- Sarımsak

Doğal antibiyotik olarak tanımlanan ve konduğu her yemeğin lezzetini âdeta baştan yaratıp mükemmelleştiren sarımsak, sıcak bir tencere ile buluştuğunda tüm özelliğini kaybedebilir. İçerisindeki en besleyici madde olan alisinin kaybolmaması için doğradığınız ya da dövdüğünüz sarımsağı direkt olarak sıcakla buluşturmak yerine 10 dakika kadar bekletip alisin maddesinin artmasını sağlayabilirsiniz. Diğer bir yöntem olarak yemeğin pişmesine çok yakın bir zamanda ekleyerek sarımsağın faydalarının yok olmasını engelleyebilirsiniz.

4- Brokoli

Brokoli, birçok insanın ismini duyduğunda yüzünü buruşturduğu bir sebze olsa da faydalı özellikleriyle mucize bir seçenek; ancak doğru bir şekilde tüketildiğinde… Brokoli bırakın pişirmeyi, topraktan ayrıldıktan 10 gün sonra faydalı içeriği zarar görmeye başlayan bir sebzedir. Bu nedenle satın aldığınız gün hemen ve mümkünse çiğ bir şekilde tüketmeye özen göstermelisiniz; ancak ben mutlaka pişirmeliyim, derseniz faydalı özelliklerini daha fazla kaybetmemesi için buharda kısa sürede pişirmeyi tercih edebilirsiniz.

5- Kuru Fasulye

Âdeta milli yemeklerimizden biri olan kuru fasulye-pilav ikilisini sevmeyenimiz pek azdır. Madem durum böyle, kuru fasulyeyi doğru bir şekilde tüketmeyi bilmek gerekir. Kuru fasulyeyi düdüklü tencerede pişirerek diğer yöntemlere göre içerisindeki antioksidanların daha çok kalmasını sağlayabilirsiniz, aynı zamanda pişirdikten sonra 1 saat kadar pişirme suyunda bekletip daha sonra tüketerek suya geçen besin değerlerinin geri kazanılmasını sağlayabilirsiniz.

6- Et ve Balık

Az pişmiş mi yoksa çok pişmiş mi seversiniz karar sizin elbette, ancak et ve balık yüksek ısıya maruz kaldıklarında doğal bulunan kimyasal bileşenleri yükselir ve vücuda yarardan çok zarar getirebilir. Bu nedenle et ve balıkları yüksek ısıda kısa zamanda pişirmek yerine orta ya da düşük ısıda ızgara, fırın ya da haşlama yöntemleriyle pişirerek besin değerlerini koruyabilirsiniz.

7- Yumurta

Özellikle kahvaltı sofralarının vazgeçilmezi olan yumurta da yüksek ısıya maruz kaldığında içindeki proteinlerinin yok olduğu yiyeceklerden biri. Bunun için yumurtayı uzun süre haşlamaktan ve kızgın yağda kızartmaktan kaçınmak, besin değerlerinin yok olmaması için en sağlıklı karar olacaktır.