Prebiyotik Nedir? Probiyotik ile Farkı Nedir?

Prebiyotik ve probiyotik gıdalar, sağlıklı beslenmenin ayrılmaz ikilisidir. Düzenli
ve yeterli olarak alındıklarında birçok yönde iyilik kaynağı olurlar. Prebiyotikler;
bağırsak mikrobiyotasının parçaladığı, sindirilemeyen lif bileşikleridir.
Bağırsaklarda kısa zincirli yağ asitlerinin üretimi için faydalı bakteriler
tarafından fermente edilirler. Dolayısıyla sadece sindirim sistemi organlarını
değil; vücudun diğer organlarını da olumlu yönde etkilerler. Bu yüzden dengeli
bir beslenmede mutlaka yer almaları önemlidir.

Prebiyotik gıdaların faydaları hakkında bilgi almak ve prebiyotik ile probiyotik
besinlerin farkını öğrenmek için blog yazımıza göz atın. Keyifli okumalar!

1. Prebiyotik Lifin Faydaları Neler?

Birçoğumuz prebiyotik ürünlerin sindirim sağlığı ve bütüncül bir iyilik için ne
kadar faydalı olduğunu biliyoruz. Peki, ya o faydaların neler olduğunu biliyor
muyuz? Prebiyotik lifin faydalarını sizin için sıraladık. İşte, prebiyotik lifin
faydalarından bazıları…

  •  Vücuttaki ikinci beyin olarak görülen bağırsakların düzenli çalışmasını
    sağlayarak hem vücut sağlığını hem de zihin sağlığını korur.
  •  Kan şekerini düzenleyerek diyabet riskini ve etkilerini en aza indirir.
  •  Kolesterolü dengeleyerek kalp ve damar hastalıklarını önler.
  •  Hormonları düzenleyerek vücudun daha sistemli çalışmasını sağlar.
  •  Bağışıklık sistemini güçlendirerek hastalıklardan korunmaya yardımcı
    olur.
  •  Bağırsaklardaki faydalı bakterileri koruyarak kolon kanseri oluşumunu
    engeller.
  •  İshal, kabızlık gibi sindirim sistemi rahatsızlıklarını kontrol altına alır.
  •  Kalsiyumun vücutta daha iyi emilmesini sağlayarak iskelet yapısının
    güçlenmesine katkıda bulunur.
  •  İnflamasyon riskini azaltarak herhangi bir hastalıkta, yara oluşumunda
    çabuk iyileşme sağlar.

2. Prebiyotik Gıdalar Nelerdir?

Prebiyotiklerin faydalarını öğrendik; şimdi, prebiyotik içeren gıdaları özenle
seçme zamanı. Prebiyotik gıdaları tüketerek sağlığınıza büyük bir iyilik
yapabilirsiniz. Çünkü prebiyotik gıdalar, ince bağırsakta sindirilmeden direkt
kalın bağırsağa geçer ve oradaki bakterilerin etkinliğini olumlu yönde artırır.
Peki, prebiyotik gıdalar nelerdir? İşte, onlardan bazıları…

  •  Muz: Yeşil hali, sarı haline göre iki kat fazla prebiyotik içerir.
  •  Sarımsak ve Soğan: Doğal antibiyotik sayılan bu seçenekler, özellikle
    çiğ halleriyle iyi birer prebiyotiktir.
  •  Baklagil Grubu: Fasulye, mercimek gibi lif içeriği zengin seçenekler
    prebiyotiktir.
  •  Elma: Çiğ ve kabuklu olarak tüketildiğinde bağırsakların hareketliliğini
    artırır.
  •  Kuşkonmaz: En sağlıklı gıdalardan biri olan kuşkonmaz, farklı halleriyle
    mutlaka tüketilmesi gereken iyi bir prebiyotiktir.
  •  Pırasa: K ve C vitaminleri bakımından da zengin bir prebiyotiktir.
  •  Yulaf Ezmesi: Kahvaltılarda sıklıkla tercih edilen yulaf ezmesi, prebiyotik
    kaynağıdır.
  •  Enginar: Karaciğer sağlığı için en iyi gıdalardan biri olduğu bilinen
    enginar, prebiyotik etkisiyle bağırsak sağlığı için de idealdir.
  •  Lahana: Genellikle kokusu nedeniyle sevilmese de bağırsakların çok
    sevdiği bir prebiyotiktir.
  •  Havuç: Salata ve yemeklerin vazgeçilmezi olan havuç, A vitamini
    yönünden zengin prebiyotikler arasındadır.
  •  Brokoli: Prebiyotik zengini olmanın yanı sıra bol miktarda C vitamini de
    içeren brokoliyi pişirmeden salata olarak tüketebilirsiniz.

3. Prebiyotik Gıdalar Hangi Durumlarda Tüketilir?

Bütüncül bir sağlık için prebiyotik gıdaların düzenli tüketilmesi önemlidir.
Ancak bazı rahatsızlıklarda özellikle tüketilmesi önerilmektedir. Karında şişlik
ya da ağrı oluşumuna sebep olan irritabl bağırsak sendromunda, ishal, kabızlık,
halsizlik gibi durumlarda uzman bir doktora da danışarak prebiyotik gıda
tüketimine ağırlık vermek doğru bir tercihtir.

4. Prebiyotik ve Probiyotik Arasındaki Fark Nedir?

Prebiyotik ve probiyotikler genellikle aynı sanılır. Oysa aralarındaki fark, tek bir
harften çok daha fazlasıdır. Özetlemek gerekirse prebiyotikler besin lifleriyken,
probiyotikler canlı organizma bakteridir. Her ikisi de besinlerden alınabilir,
ancak vücuda sağladıkları birbirinden farklıdır. Prebiyotik ve probiyotik
gıdaların arasındaki bazı farklar şunlardır:

  •  Probiyotikler gelişebilmek için prebiyotiklere ihtiyaç duyar. Bir diğer
    anlamda prebiyotikler, sadece vücudumuzun değil probiyotiklerin de
    besin kaynağıdır.
  •  Probiyotikler, belirli yiyecek ve takviyelerde yer alan canlı bakterilerdir.
    Prebiyotikler ise insanların sindiremediği karbonhidrat türlerinden gelen
    liflerdir. Canlı bakterilerin, yani probiyotiklerin; liflerden yani
    prebiyotiklerden beslenmesiyle vücutta sağlıklı bir denge oluşur.
  •  Prebiyotikler, daha çok bağırsak sağlığını iyileştirmeye yönelikken;
    probiyotikler ise beyin fonksiyonlarını iyileştirmeye kadar faydası olan
    canlı organizmalardır.

5. Probiyotik Gıdalar Nelerdir?

Faydalı bakteriler içeren gıdalar probiyotiktir. Bu özellikleri sayesinde bağırsak
sağlığını desteklerler. Peki, probiyotik gıdalar hangileridir? İşte, onlardan
bazıları:

  •  Canlı kültürlere sahip, sade, mümkünse ev yapımı yoğurt
  •  Lahana turşusu ve pastörize edilmemiş bazı turşu türleri
  •  Kombucha çayı
  •  Kefir
  •  Salamura sebzeler

Bu gıdaların yanı sıra faydalı bakteri, maya içeren hap, toz gibi takviyeler de
piyasada bol miktarda bulunmaktadır. Ancak birçoğunun etkinliğinin
kanıtlanmadığı bilinmelidir.

Sağlığınıza iyi gelecek prebiyotik ve probiyotik ürünleri sayfamızı ziyaret
ederek hemen satın alabilirsiniz.

City Farm Organik Yulaf Ezmesi ile prebiyotiğin faydalarından yararlanabilirsiniz. Satın almak için hemen tıklayın.

 

Activia Sade Kefir ile probiyotik edinebilir ve faydalarından yararlanabilirsiniz. Satın almak için hemen tıklayın.