Sağlıklı Beslenmek için 10 Basit İpucu

Sağlıklı bir yaşamın anahtarı, sağlıklı beslenmektir. Mümkün olduğunca doğal, hafif ama besleyici, bol vitaminli yiyecekler tüketerek kas kitlenizi artırabilir, daha sıkı ve dinç bir vücuda kavuşabilir, iyi bir zihne sahip olabilir, bağışıklık sisteminizi güçlendirerek hastalıklardan uzak bir yaşam sürebilirsiniz. Peki, sağlıklı beslenmek için neler yapmalı?
Yazımızın devamında sağlıklı beslenmek için herkesin uygulayabileceği, basit ama çok etkili bazı ipuçlarına yer verdik. Gelin, detaylara birlikte bakalım…

1. Kendiniz Pişirin

Sağlıklı beslenmenin ilk kuralı, mutlaka uygun bir zaman yaratıp kendi yemeğinizi kendiniz pişirmenizdir. Hazır aldığınız besinler, çoğunlukla çok daha yüksek kaloriye sahiptir ve yapım koşulları uygunsuz olabilmektedir. Oysa yemeğinizi kendiniz pişirerek yağ, tuz, şeker miktarını kendinize göre ayarlayabilir, katkı maddeleri olmadan, iyi temizlenmiş malzemelerle sağlıklı bir yemek pişirebilirsiniz. Siz de daha sağlıklı beslenmek için üşenmeyi bir yana bırakıp düzenli olarak yemek pişirmeye hemen başlayın!


2. Yeterli Miktarda Su İçin

Yeryüzündeki tüm canlıların yaşam kaynağı olan su, sağlıklı beslenmenin en güçlü destekçileri arasında yer alır. Her gün kilonuza göre olacak şekilde, yeterli miktarda su içerek tükettiğiniz besinlerin daha rahat bir şekilde sindirimini sağlayabilir, tüm organlarınızın kusursuz çalışmasına yardımcı olabilir, vücudunuzu âdeta içten dışa yenileyerek daha sağlıklı bir insan olabilirsiniz.


3. Çiğ Beslenin

Birçok sebze ve meyve pişirildiğinde vitamin değerlerinin büyük bir kısmını kaybeder. Genel olarak hepimiz elimize geçen her şeyi pişirerek tüketsek de en azından ayın bazı günlerinde çiğ beslenmeyi tercih etmek sağlığınız için iyi bir fikir olabilir. Bu sayede vücudunuzun toksinlerden arınmasını destekler, sindirim sisteminizin rahatlamasını sağlar ve birçok vitamini daha kaliteli bir şekilde alabilirsiniz.

4. Vejetaryen ya da Vegan Beslenin

Son yıllarda giderek yaygınlaşan vejetaryen ve vegan beslenme biçiminin hepçil beslenme biçimine göre daha sağlıklı olup olmadığı birçok uzman tarafından hâlâ tartışılmaktadır. Tamamen vejetaryen ya da vegan olamasanız da düzenli olarak sindirimi zor olan hayvansal gıdaları tüketmeye ara vererek sindirim sisteminizin dinlenmesine yardımcı olabilirsiniz.

5. Kahvaltı ve Ara Öğünler Tüketin

Kahvaltının hem mutlulukla hem de sağlıklı bir yaşamla ilgisi var. Güne hafif ama besleyici, enerji veren seçeneklerle dolu bir kahvaltıyla başlayarak daha zinde olabilirsiniz. Aynı zamanda 2-3 saatte bir kuru yemiş, 1 bardak süt ya da bir kâse yoğurt gibi seçeneklerle ara öğünler tüketerek iştah kontrolünüzü sağlayabilir, metabolizmanızın yavaşlamasını önleyebilir, gün boyu ihtiyacınız olan enerjiyi koruyabilirsiniz.

6. Faydalı Yağlar Tüketin

Birçok insanın düştüğü yanılgılardan biri, sağlıklı beslenmenin tamamen yağsız bir beslenmeden ibaret olduğunu sanmaktır. Oysa vücudumuz tüm işlevlerini iyi bir şekilde yerine getirebilmek için faydalı yağ çeşitlerine ihtiyaç duyar. Siz de daha sağlıklı beslenmek için tereyağı gibi ağır seçenekler yerine zeytinyağı, fındık yağı, avokado gibi seçenekleri düzenli olarak tüketebilirsiniz.

7. Bazı Pişirme Yöntemlerinden Uzak Durun

Millet olarak mangal kültürünü pek sevsek de sağlıklı bir yaşam için bundan uzak durmamız gerekir. Siz de mangal, tütsüleme, kızartma gibi yöntemlerle pişirilmiş gıdalar yerine fırınlama, haşlama, ızgara, soteleme gibi yöntemlerle pişirilmiş gıdaları tercih ederek sağlıklı bir tercih yapabilirsiniz.

8. Şekerden Uzaklaşın

Biliyoruz, demesi kolay; ancak uygulaması da imkânsız değil! Meyve ve süt şekeri gibi doğal şekerlerin dışında sonradan eklenen şekerleri fazla tükettiğinizde boş bir enerji kaynağı elde eder, hastalıklara davetiye çıkarırsınız. Yapılan birçok araştırmada şekerin obeziteden kansere kadar birçok ciddi rahatsızlığın temel nedeni olduğu kanıtlanmıştır. O halde sağlıklı bir yaşam için bugünden itibaren en azından çay ve kahvelerinizdeki şekeri sıfırlayarak yeni bir hayata adım atmaya başlayın!


9. Tuz Tüketimini Azaltın
Sağlıklı her bireyin bir gün içerisinde yaklaşık 5-6 gram tuz tüketmesi gerekir. Bu miktar aşıldığında kan basıncının yükselmesi, kemik erimesi, böbrek rahatsızlıkları gibi birçok sorun oluşmaya, sağlık bozulmaya başlar. Bu nedenle tuz tüketimini iyi dengelemeli, sağlığınızı korumalısınız. Yemeklerinize tuz yerine kırmızı pul biber, kimyon, karabiber, zerdeçal gibi baharatlardan katarak yemeklerinizi lezzetlendirebilir, tuz eksikliğini çok hissetmeden sağlıklı bir beslenmeye geçiş yapabilirsiniz.


10. Saat Belirleyin

Çoğu insan saatlere göre yaşamayı pek sevmese de sağlıklı bir yaşam için yemek saatleri düzenlemek akıllıca bir adımdır. Öğünlerinizi her gün aynı saatte tüketerek organlarınızın işlevlerine düzen kazandırabilir, sindirim sisteminizi hızlandırabilirsiniz. Özellikle akşam yemeğinizi uykudan en az 2-3 saat önce tüketerek sağlıklı bir beslenme için etkili bir adım atabilirsiniz.