Sosyal Fobi Nedir? Nasıl Aşılır?

Sosyal fobi, bireyin başkaları tarafından yargılanma ihtimalini düşünerek kalabalık ortamlarda mahcup olacağı konusunda aşırı korku yaşamasıyla gelişen bir çeşit kaygı bozukluğudur. Yüz kızarması, ağız kuruması, aşırı terleme, kalp çarpıntısı, bağırsak rahatsızlığı, kas gerginliği, titreme gibi bedensel belirtiler ile kendini gösterir ve yapılması gereken birçok işi berbat edebilir.

Eğer sizde de bu belirtiler var ise muhtemelen hayatınızı büyük ölçüde etkileyen bir problem olan sosyal fobiden muzdaripsiniz demektir. Neyse ki bu probleme dur diyebilmek yine sizin elinizde.İşte sosyal fobiyi yenebilmek için 6 Öneri:

1. Jest ve Mimiklerinizi Kullanın

Sosyal fobinin temelinde iletişim kurulan insanlar tarafından kabul edilmeme korkusu yatar. Madem öyle, karşınızdaki insan tarafından kabul edilmenin sırlarını kendi içinizde çözmekle işe başlayabilirsiniz. Bunun için en etkili adım jest ve mimiklerinizi doğru bir şekilde kullanabilmektir. İlk bakışta pek önemli görünmeyen tokalaşma, merhabalaşma gibi tüm detaylar sizi karşı tarafa ispat eden davranışlardan biridir. Bu adımları en iyi şekilde yaparak karşı tarafın sempatisini kazanabilir, kendinizi rahatlatabilirsiniz.

ucak-fobisi

2. Her Zaman Uyum Mümkün Değildir

Sosyal fobinin oluşmasındaki etkenlerden biri de mükemmeliyetçi olmaktır. Eğer ki gireceğiniz her ortamda mükemmel bir izlenim bırakmak istiyor, o ortama mutlaka uyum göstermek zorunda olduğunuzu hissediyorsanız kaygı seviyenizin çok daha fazla artmasına neden olursunuz. Bu durumun önüne geçebilmek için her ortama uyum sağlamanın mümkün olmadığını kabullenmeniz ve sadece yanında rahat olduğunuz insanlarla zaman geçirmeniz sizi oldukça rahatlatacaktır.

sosyal_medya

3. Düşüncelerinizi Kontrol Edin

Önemli bir topluluk karşısında uzun bir konuşma yapacaksınız. Bunun öncesinde o sahneyi kafanızda defalarca kurgulayıp olabilecek en kötü ihtimalleri kendinize yakıştırırsanız kaygı seviyenizin yükselmesine neden olursunuz. Bu durumda sadece gerçekleri düşünmeye odaklanın, aklınıza gelen en kötü ihtimalin gerçekleşme olasılığının yüzde kaç olabileceğini düşünün. Örneğin; topluluk içerisinden birisinin kalkıp konuşmanızın berbat olduğunu söylemesi veya sizi salondan kovma olasılığı ne kadar gerçek olabilir? Ya da sahneden aşağı tepetaklak düşmenizin olasılığı ne kadar? Kafanızın içinden çıkıp gerçek dünyaya devam ettiğinizde aslında ne kadar yersiz korkular yaşadığınızı kendinize ispatlayabilirsiniz.

sosyal-medya

4. Başka Fırsatlar da Olacak

Hayatta her zaman ilk izlenim son derece önemlidir; ancak her şey de tamamıyla ilk izlenim değildir. Örneğin bir iş görüşmesine giderken sürekli olarak yetkili kişiyi ilk anda etkilemenin provasını yapmayın, bu sadece kaygı seviyenizi yükselterek tüm görüşmenin kötü geçmesine neden olabilir. Bunun yerine ilk izlenimde olmasa bile sohbetin ilerleyen kısımlarında kendinizi ispat edebilme fırsatının mutlaka çıkacağına inanın. Böylece kaygıdan uzaklaşıp başarma gayretine odaklanabilirsiniz.

instagram-sosyal-medya

5. Düşüncenizi Dağıtın

Bir ortama girdiğinizde sürekli olarak izlendiğinizi düşünüyor, tüm insanların sizi nasıl göründüğünüze dair değerlendirdiklerinden kaygı duyuyorsanız böyle zamanlarda kendinize değil etrafınıza odaklanmayı tercih edin. Etraftaki detayları yakalamaya, güzellikleri fark etmeye çalışarak zihninizi hem meşgul eder hem de rahatlatabilirsiniz.

arkadaslik

6. Egzersizlerden Yararlanın

Kaygı düzeyiniz yüksek, sosyal fobi belirtileriniz fazlaysa mutlaka zihin ve bedeninizi aktif hale getiren egzersizlerden yararlanın. Yürüyüş yapmak, koşmak, yüzmek, meditasyon yapmak ve çeşitli nefes egzersizleri ile kaygılarınızdan arınmanız mümkündür.

Unutmayın; sosyal fobiden kurtulmak bir anlık değil, bir süreçtir ve bazen sadece kendi çabalarınızla kurtulmak mümkün olmayabilir. Bu rahatsızlık ile hayatı kendinize zindan etmek yerine mutlaka bir uzmandan yardım almayı ihmal etmeyin.