Veganların Vazgeçilmezi Seitan Hakkında 6 Bilgi

Vegan beslenmenin yaygınlaşmasıyla birlikte birçok yeni besin çeşidi de
hayatımıza girmeye başladı. Marketlerde gezinirken gözümüze çarpan, yakın
çevremizden sıkça duyduğumuz yeni isimlerden biri de seitan. Veganların ve et
tüketmekten kaçınanların gözdesi olan seitan, sizin için de bir merak
konusuysa ve seitanın ne olduğunu, nerelerde kullanıldığını öğrenmek
istiyorsanız yazımızın içeriğinde faydalı bilgiler edinebilirsiniz.
Gelin, seitanı daha yakından tanıyalım…

1. Seitan Nedir?

Buğday glüteni ismiyle de bilinen seitan, et yerine geçebilen alternatiflerden
biridir. Buğdayın nişastalı kısımlarından arındırılmasıyla elde kalan hamur
kıvamındaki besindir. Kısacası buğday glüteni ve su ile yapılmaktadır.
Görüntüsü, dokusu ve lezzetiyle pişmiş etten ayrımı neredeyse yapılamayan
seitan için bir çeşit bitkisel et, buğday eti gibi tanımlar kullanılabilir.


2. Seitanın İçeriği Nasıldır?

Seitan; protein açısından zengin, karbonhidrat açısından düşük bir içeriğe
sahiptir. Bu sebeple obeziteye olumsuz etki eden birçok besinden daha iyidir
denebilir. Aynı zamanda demir, selenyum gibi sağlığa faydalı olan minerali de
yoğun bir şekilde barındırır. Bunların yanı sıra buğday ve glüten içeriği
nedeniyle bazı insanlar için alerjik olabileceği unutulmamalıdır.


3. Seitan Nerelerde Kullanılır?

Çin ve Japon mutfağında da bolca tercih edilen seitanın kullanım yelpazesi
oldukça geniştir. Dilimleyip soslayarak, patates püresi eşliğinde, nugget olarak,
kızartılarak, garnitürlerle karıştırarak, köfte, biftek ya da sucuk haline
getirilerek, kuşbaşı kesip sulu yemeklere katılarak ya da jülyen doğrayıp
sandviçler arasına doldurularak keyifle tüketilebilir.


4. Seitan Doğal mıdır?

Seitan, doğada kendi başına mevcut olmadığından belirli aşamalardan
geçmektedir. Dolayısıyla besleyici bir içeriğe sahip olsa da aynı zamanda
işlenmiş bir gıdadır. Ultra işlenmiş birçok gıdaya göre düşük kalorili
olduğundan bir yanılgıya düşüp ölçüsüzce tüketmek yerine ölçülü bir şekilde
tüketim önerilmektedir.

5. Seitanı Kimler Tüketebilir?

Seitan; yani buğday glüteni kıvam ve içerik olarak etin yerine geçebilecek bir
alternatif olduğundan vegan beslenme şeklini benimseyenlerin ya da çeşitli
sebeplerden et tüketemeyenlerin tercih edebileceği bir besindir. Piyasadaki
birçok vegan seçenek, soyadan yapılmaktadır. Bu durum, soya alerjisi olanları
zora sokmakta ve seçenekleri kısıtlamaktadır; ancak seitan buğdaydan
yapıldığı için soya alerjisi olanların yüzünü güldürebilir.


6. Seitanı Kimler Tüketmemelidir?

Seitan, buğday glüteni ile elde edildiğinden buğday ve glütene karşı duyarlı
olan kişiler için pek uygun bir besin değildir. Aksi takdirde kişinin gluten
intolerans semptomlarını arttırabilir, vücudundaki iltihabın tetiklenmesine
neden olabilir. Bu gibi birçok nedenden dolayı buğday glüteni tüketmek
isteyenlerin öncelikle doktoruna danışması iyi bir fikirdir.