14 Kasım Dünya Diyabet Günü: Diyabet Hastalarına 6 Öneri

Halk arasında “şeker hastalığı” ismiyle bilinen diyabet, pankreasın yeterli miktarda insülin hormonu üretmemesi ile gelişen, kronik bir rahatsızlıktır. Küçükten yetişkine herkeste görülebilmesiyle çağın hastalıkları arasında yer almıştır. Bu denli sık görülen ve vücudun tüm sağlığını etkileyebilen bir rahatsızlık olduğundan diyabete karşı daha duyarlı olmalı ve neler yapabileceğimiz hakkında bilgi sahibi olmalıyız.

Yazımızın devamında diyabet hastası olanların hayatlarını biraz olsun kolaylaştıracak önerileri derledik. Gelin, diyabet hastalarının neler yapabileceği konusunda detaylara birlikte bakalım…

1. Seçimlerinizi Doğru Yapın

Diyabet hastalarının dikkat etmesi gereken en önemli nokta, elbette ki doğru bir beslenme şekline sahip olmaktır. Peki bunu şekerden tamamen vazgeçmeden yapmak mümkün müdür? Şeker seviyeniz aşırı yüksek değilse doktor kontrolü dahilinde şimdi sıralayacaklarımızı uygulayabilirsiniz.

Örneğin, tatlı krizinizin geldiğini düşünüyor ama tatlı yemenin imkansız olduğunu sanıyorsunuz, yanılıyorsunuz. Muz üzerine biraz kahve ya da kakao serperek kendinize hafif ve sağlıklı bir tatlı hazırlayabilirsiniz. Hazır meyve suyu içmek yerine lif bakımından zengin meyveleri yemeyi tercih edebilirsiniz. Bu gibi küçük önlemlerle tatlı ihtiyacınızı zararsız bir şekilde atlatabilirsiniz.

2. Öğün Atlamayın

Diyabetin en sevdiği davranışlardan biri de düzenli yemek saatleridir. Her gün, tüm öğünlerinizi aynı saatte yemeye özen gösterin ve asla öğün atlamamaya dikkat edin. Bu sayede kan şekerinizin dengede kalmasını sağlar, gün boyu daha iyi hissedersiniz.

3. Su İçin

Günde yeterli miktarda su tüketmek, herkes için önemliyken diyabet hastaları için bu önem daha fazladır. Diyabet hastaları fazla miktarda su kaybettiğinde kan şekeri daha kolay bir şekilde yükselir, böbrek rahatsızlıkları gibi birçok soruna davetiye çıkar. Bu nedenle kilonuzla orantılı olacak şekilde su tüketimini asla ihmal etmeyin.

4. Hareket Edin

Diyabet hastasıysanız mutlaka bir egzersiz türünü hayatınızın parçası haline getirmekte fayda var. Yüzmek, yürüyüş yapmak gibi basit birçok egzersiz; insülin direncini kırmaya ve kilo vermenize yardımcı olacak, bu sayede diyabet etkilerini köreltebileceksiniz.

5. Çantanız Hazır Olsun

İster kısa bir gezintiye çıkmış olun isterseniz de uzun bir seyahate… Yanınıza alacağınız çantanın içerisinde âdeta acil durum kiti bulundurmaya dikkat edin. Çantanızda düzenli kullandığınız ilaçlarınız, ani şeker düşmesinde tüketebileceğiniz bisküvi, su gibi seçeneklerin olmasına ve çantanızın daima yakınınızda bulunmasına dikkat edin.

6. Ayaklarınızı Gözlem Altında Tutun

Diyabetin en önemli etkilerinden biri de ayaklar üzerinde sinirsel ya da damarsal sorunlar yaratmasıdır. Dolayısıyla ayaklarda sık olarak his kaybı ya da çeşitli yaralar oluşabilmektedir. Bu nedenle ayaklarınızı her gün kontrol etmeyi ihmal etmeyin. Herhangi bir görünüm değişikliği, nasır, çatlak gibi çeşitli sorunları fark ettiğinizde asla kendiniz müdahale etmeden derhal bir uzmana görünün.