Glisemik İndeksi Nedir, Bizi Nasıl Etkiler?

Glisemik indeksi, son zamanlarda sıkça duymaya başladığınız fakat bir türlü ne olduğunu bilmediğiniz kavramlardan biri haline geldiyse sıradaki yazımızda aklınızdaki sorulara cevap bulabilirsiniz. İşte glisemik indeksi hakkında bilmeniz gerekenler:

  • Glisemik İndeksi Nedir?

Glisemik indeksi, bir besinin vücuda alındıktan sonraki kan şekerini yükseltme oranıdır. Besinin içerdiği karbonhidrat miktarına göre hesaplanmaktadır.

  • Düşük Glisemik İndeks Ne Demektir?

Düşük glisemik indekse sahip besinler tükettiğinizde kan şekerinizin hızlı bir şekilde yükselmesine sebep olup vücudunuzun dengesinin bozulmasına neden olmazsınız. Aynı zamanda bu besinler, daha uzun süre tok kalmanızı sağlayarak kilo kontrolünde yardımcı olur.

  • Yüksek Glisemik İndeks Ne Demektir?

Yüksek glisemik indekse sahip besinler tükettiğinizde kan şekerinizin hızlı bir şekilde yükselmesine sebep olursunuz. Vücudunuzdaki ani ve aşırı insülin salınımı ile kan şekeri hızla düşer, aniden bir açlık krizi oluşur. Vücudunuzun kontrolünü kaybeder, aşırı ve gereksiz bir şekilde yemek yemeye yönlenirsiniz.

  • Glisemik İndeks Nasıl Artar?

Bazı besinlerin glisemik indeksi çeşitli etkenlerle yükselebilir. Örneğin meyveler olgunlaştıkça, makarna gibi nişasta içeriği bakımından zengin besinlerin pişirme süresi uzadıkça glisemik indeksi artmaya başlar.

  • Glisemik İndeksi Azaltmak İçin Neler Yapılabilir?

Birtakım yöntemler ile besinlerin glisemik indeksini biraz olsun azaltabilmek mümkündür. Besinlere limon ya da sirke eklemek, beraberinde yağ, lif tüketmek, patates ve makarna gibi bol nişastalı besinleri soğuduktan sonra tüketmek, meyve suyu değil de porsiyon meyve tüketmek glisemik indeksine daha az maruz kalmak demektir.

  • Glisemik İndeksi Düşük Besinler Hangileridir?

Glisemik indeksi düşük olan besinlere hayatınızda daha fazla yer vererek daha sağlıklı olmaya ne dersiniz? İşte glisemik indeksi düşük bazı besinler:

  • Kavrulmuş fıstık
  • Yoğurt
  • Çilek
  • Greyfurt
  • Mercimek
  • Süt
  • Kuru kayısı
  • Fasulye
  • Elma
  • Portakal

Düşük Glisemik İndeksli Beslenmenin Yararları Nelerdir?

Düşük glisemik indeksli besinleri tercih ederek daha sağlıklı bir yaşam sürmek mümkündür. İşte bu ideal besinlerin hayatınıza getirecekleri:

  • Aniden bastıran açlık krizleri olmaz, uzun süre tokluk hissi korunarak ideal kiloda kalmak kolaylaşır.
  • Kan şekeri düzenli kalır ve aşırı tatlı isteği duyulmaz.
  • Eklem ağrıları oluşmaz, daha sağlıklı bir iskelet yapısına sahip olursunuz.
  • Daha güçlü bir bağışıklık sistemine sahip olur hastalıklardan korunursunuz.
  • Vücudun birçok fonksiyonunu etkileyen şeker hastalığından uzak bir hayatınız olur.
  • Birçok kanser türünden korunursunuz.
  • Düzenli bir tansiyona sahip olursunuz.