Gluten Nedir? Hangi Besinlerde Bulunur?

Son zamanlarda adını sıkça duyduğumuz glüten; malzemelerin birbirini tutmasını sağlayan, hamurdaki güçlü yapının kaynağı olan bir proteindir. Bu protein hamura güzellik kazandırsa da insan sağlığına zararlı olup bağırsak ve sindirim problemlerine yol açabilmektedir. Özellikle bazı hastalık grupları kousunda özel hassasiyet gerektirdiği için dikkatli tüketilmesi hatta mümkünse hiç tüketilmemesi gerekir.

Peki; günlük hayatımızda bayılarak tükettiğimiz hangi besinlerin yüklü bir glüten kaynağı olduğunu biliyor muyuz? Bu sorunun cevapları için sizi yazımızın devamına alalım:

Gluten İçeren Besinler Hangileridir?

Öncelikle şunu belirtmeliyiz ki; günlük hayatta zararsız sanıp sıkça tükettiğimiz besinlerin çoğu glüten içermektedir. İşte onlardan bazıları:

  • Soframızdan eksik olmayan beyaz ekmek
  • Özel günlerin yıldızı pastalar
  • Çay sofralarının vazgeçilmezi börek ve bisküviler
  • Günü kurtardığını düşündüğünüz hazır çorbalar
  • Pilav, çorba gibi yemeklere lezzet dokunuşu olarak kullandığınız hazır bulyonlar
  • Hafif bir seçenek kabul ettiğiniz kahvaltılık gevrekler, müsliler
  • Malt aroması veya alkol içeren içecekler
  • Noodle, şehriye vb.

Gluten İçermeyen Besinler Hangileridir?

“Glütenden uzak duralım, kabul; peki ne tüketeceğiz?” diye sorduğunuzu duyar gibiyiz. İşte size glüten içermeyen besin seçeneklerinden bazıları:

  • Mısır
  • Nohut
  • Bezelye
  • Fasulye
  • Soya
  • Mercimek
  • Barbunya
  • Süt, peynir, yoğurt, kefir gibi az yağlı süt ve süt ürünleri
  • Fındık, ceviz, badem gibi kuru yemişler
  • Kırmızı et, beyaz et, deniz ürünleri
  • Kinoa veya chia tohumu, keten
  • Mısır ya da patates nişastası
  • Ayçiçek yağı, mısır yağı, soya yağı, soya yağı
  • Mısır unu
  • Esmer pirinç gibi lezzetli, glüten içermeyen hem de birçok tarifte farklı şekillerde kullanabileceğiniz bu seçenekler sayesinde daha sağlıklı bir beslenme şekline sahip olabilirsiniz.