Kemik Erimesini Önlemeye Yardımcı 7 Öneri

Osteoporoz, yani halk arasında bilinen ismiyle kemik erimesi; kemik yoğunluğunun azalması ile kemik kalitesinin kötüleşmesi durumuna denir. İlerleyen yaş, genetik ya da yanlış beslenme şekli gibi nedenlerle sıklıkla kadınlarda kendini gösterse de son yıllarda çocukluk ve ergenlik döneminde de görülebilen bir rahatsızlık olmuştur. Peki, kemik erimesi önlenebilir mi? Kemik erimesini önlemek için neler yapılabilir?

1. Tuz Kullanımını Sınırlandırın

Kemik erimesi, genellikle kadınlarda menopoz döneminde görülen bir rahatsızlıktır. Menopoz ile oluşan hormonal düzensizlikler için doktor; hormon tedavisi uygulamak zorunda kalabilir, ancak kişinin hormon almaması daha sağlıklı görülüyorsa kalsiyum içeren besinleri bu dönemde daha az tüketmesi gerekir. İdrar da kalsiyum atımını daha da artırdığı için bu dönemde aşırı tuz içeren besinlerle mümkün olduğunca vedalaşmak gerekir. Uzak durulması gereken üç beyazdan biri olan tuz, kemik erimesini tetikleyen seçeneklerden biridir.

2. Spor Yapın

Sağlıklı yaşamanın temelini oluşturan spor, kemik erimesinden korunmak için de oldukça etkilidir. Çocukluk döneminden itibaren günlük fiziksel aktivitenin mümkün olduğunca fazla olmasını sağlamak, haftanın en az 3 günü düzenli olarak egzersiz yapmak; ileride kemik erimesi yaşama ihtimalinden uzaklaştırır.

3. Bolca D Vitamini Alın

İskelet sağlığı için şart olan bir diğer detay da yeterli miktarda D vitamini almaktır. Güneşten alacağınız D vitamini için düzenli olarak açıkhava yürüyüşleri yapmalı, havalar elverdiğince güneşlenmeli, kısacası kemik erimesinden korunmak için güneşle haşır neşir olmanın hiçbir yolu kaçırılmamalıdır.

4. Kontroller Yaptırın

Genellikle sinsi bir şekilde ilerleyen rahatsızlıklardan biri olan kemik erimesinin de erken teşhisi mümkündür. Eğer ki risk grubundaysanız yılda 1 ya da 2 kez kemik yoğunluğunu ölçen kontroller yaptırmalı ve gereken önlemleri almalısınız. Böylece kemik erimesinden korunabilirsiniz.

5. Süt ve Süt Ürünleri Tüketin

Kemik erimesinden korunmanın en etkili yollarından biri, vücudu kalsiyumdan mahrum bırakmamaktır. Kalsiyum ve protein ile kemik yoğunluğunun artmasını sağlayabilir ve yaşlılık döneminde daha güçlü bir iskelet yapısına sahip olarak kemik erimesini önleyebilirsiniz. Bunun için kalsiyum ve protein bakımından zengin olan süt ve süt ürünlerine sofranızda daha fazla yer vermeye özen gösterin.

6. K Vitamini Alın

Kemik sağlığı konusunda önemli olan vitaminlerden biri de K vitaminidir. Kemiklerdeki osteokalsin ismindeki proteinin oluşumunu sağlayan K vitaminini yeterli miktarda alarak kemik erimesinden korunmak mümkündür. Ispanak, lahana, pazı, hardal, marul, brokoli, maydanoz, Brüksel lahanası, roka, kuşkonmaz gibi besinlere sofranızda daha çok yer vererek özellikle yaşlılık döneminde oluşacak kemik erimesi ve çatlak gibi problemlerden uzaklaşabilirsiniz.

7. İlaç Kullanın

Eğer ki kemik erimesini önleyemediniz ve yakalandınız; ancak doktor kontrolünde hâlâ etkilerini azaltmak mümkün. Fizik tedavive rehabilitasyon uzmanı kontrolünde kullanılan birçok ilaç, kemik yıkımını azaltıp kemik yapımını destekleyebilir.