Ketojenik Diyet Hakkında Merak Edilenler

Son zamanlarda adını sıkça duyduğumuz diyetlerden biri “Ketojenik Diyet” artık sadece epilepsi ve kanser hastalarının değil, kilosuna dikkat eden ve kilo vermek isteyen herkesin başvurduğu bir beslenme şekli haline geldi. Peki nedir bu ketojenik diyet, neler yenir, nelere dikkat edilmeli?

diyet-yapmak

Ketojenik diyetin en önemli noktası; glukozu yani karbonhidrat tüketimini önemli bir şekilde kısıtlarken, sağlıklı yağları ve proteinleri yeterli düzeyde almak. Özetle öğünlerimizden eksik etmediğimiz ekmek, hamur işleri, makarna, bulgur ve pirinç pilavının yerini daha çok sebze, tahıl grubu ve yeşillik ile doldurmak.

Ketojenik diyetin mantığı aslında çok basit; vücudumuzda azalan karbonhidrat ile salgılanan insülin miktarı düşer bu sayede vücutta yağ yakımı daha fazla olur ve vücut karbonhidrattan karşılayamadığı enerjiyi yağları yakarak karşılar. Yağlar yakılırken “keton” cisimcikler ortaya çıkar, bu cisimlerin ortaya çıkması vücudunuz yağ yakma sürecine girdiğini yani “ketozis” te olduğunuzu göstermektedir. Zaten ketojenik diyet yapanların arzusu da ketozise girebilmektir.

diyet-yapmak1

Diyetinizi uygularken doğru gidip gitmediğinizi yani ölçümlemenizi kendiniz yapabilirsiniz. Aseton kokusuna benzer bir nefes ile ketozis olup olmadığınızı anlayabilir ya da eczanelerde satılan vücutta keton cisimleri ölçen çubuklar yardımıyla öğrenebilirsiniz.

Hayvansal yağlar yerine zeytinyağı

Bu diyeti uygularken margarin ve ayçicek yağından ziyade zeytinyağını tercih etmelisiniz. Soya ve soyalı tüm ürünleri de zengin protein kaynakları olduğundan vejetaryenlerde kolaylıkla uygulayabilir.

diyet

Et yerine balığı tercih edin

Et tüketiminizde meralarda serbestçe dolaşan hayvanları tercih etmelisiniz salam, sosis ve sucuk gibi işlenmiş et ürünlerinden uzak durmalısınız.

Yağlı, soğuk su balıkları; ringa, sardalye, uskumru, somon gibi balık türleri omega-3 açısından oldukça zengindir. Ketojenik diyet esnasında bu tarzdaki tüm et ve balık çeşitlerini ekmeksiz tüketebilirsiniz.

Sebzeler dostunuz olacak

Sebzelerde ise geniş bir skalanız var. Brokoli, ıspanak, kuşkonmaz, kabak, salatalık, lahana, yeşil fasulye, domates, çiğ havuç, tatlı olmayan biber ve tüm marul çeşitlerini yiyebilirsiniz.

Nişastalı sebzeler ise mesela pişmiş havuç, patates, bezelye, kuru fasulye, mercimek ve mısır kan şekerinizi çok yükseltir. Bu nedenle bu grup gıdalardan kaçınmalısınız.

diyet

Ara öğünlerse tabi ki yemişler

Ara öğünlerinizde kabuklu kuru yemişleri, yağlı tohumları yiyebilirsiniz ancak hepsini değil tabi. Örneğin kaju yüksek oranda karbonhidrat içerdiğinden çok tüketmemelisiniz.

kuruyemisler

İhtiyacınız olan şekeri meyvelerden alın

Çilek, böğürtlen, frambuaz gibi orman meyveleri hem düşük karbonhidrat içerirler hem de kanserle mücadele ederler. Bolca tüketebilirsiniz. 

Her türlü meyve suyundan ve tüm tatlılardan tabi ki uzak durmalısınız ancak canınız çok çekerse kakao oranı en yüksek olandan 3 parça kadar yiyebilirsiniz. Alkol kullanmamalı, eğer canınız çok tüketmek isterse tercihinizi şaraptan yana kullanmalısınız.